iranama
අඳින චිත්රයෙන් හැදෙන හිත
මිනිස් ඇස ආරක්ෂා කරන වර්ණ පදාසයක් වනුයේ කොළ (හරිත) පාටය. උෟෂ්ණ සහ සීත යනුවෙන් කොටස් දෙකකට බෙදේ. දැමුණු වර්ණයක් වූ කහ පැහැය (නුගඵල පාට) භික්ෂුන් වහන්සේගේ චීවරය සිවුර පැහැය ගැනීමට බුදුන්වහන්සේ වදාළ සේක. එයින් ඇසට ශාන්ත රසය ප්රිය උපදවන අතරම ආධ්යාත්මික පැතිකඩක්ද නිර්මාණය වේ.
මිනිස් ඇස ආරක්ෂා කරන වර්ණ පදාසයක් වනුයේ කොළ (හරිත) පාටය. උෟෂ්ණ සහ සීත යනුවෙන් කොටස් දෙකකට බෙදේ. දැමුණු වර්ණයක් වූ කහ පැහැය (නුගඵල පාට) භික්ෂුන් වහන්සේගේ චීවරය සිවුර පැහැය ගැනීමට බුදුන්වහන්සේ වදාළ සේක. එයින් ඇසට ශාන්ත රසය ප්රිය උපදවන අතරම ආධ්යාත්මික පැතිකඩක්ද නිර්මාණය වේ.
රක්ත රතු පැහැය තුළින් කලහකාරී මෙන්ම රාගී හැඟීම් දනවනසුලුය. නිල් පාට කලාත්මක වර්ණයක් වන අතරම මිනිස් මනස සන්සුන් වන බැව්ද පසක් වේ. මිනිසා අනාදිමත් කාලයක සිටම වර්ණ භාවිතයට හුරු පුරුදුවී සිටී. මොහෙන්ෙදාජාරෝ හරප්පා වැනි මිසර ශිෂ්ටාචාරයන් හරහාද එය වඩාත් පැහැදිලි වන්නේය.
මනස පීඩාවට පත්වී සිටින මොහොතක එදා මිනිසා විවිධ ශාක පත්ර මැටි උපයෝගි කොටගෙන එමඟින් විවිධ වර්ණාවලියක් සාදා ගත්හ. මේ අනුව බලනවිට විඩාබර දුක්මුසු මොහොතකදී එයින් බැහැරවීමට හොඳම මඟ නම් චිත්ර නිර්මාණකරණයයි.
ගොරෝසු සිතක් මටසිලුටු බවට පත් වනුයේද චිත්ර ඇඳීමෙන් සහ නැරැඹීමෙන්ය. සිතුවමක ඇති භාවාත්මක ගුණය සිතෙන් රසවිඳීමට කෙනකු හුරු පුරුදු වුවහොත් නිවන පසක් කර ගැනීමට හැකි වන බවක්ද උපකල්පනය කළ හැකිය.
චිත්ර ඇඳීම භාවනාවකි. භෞතික රළු පරළු ගොරෝසු හෝ කටුක සමාජ පරිසරයෙන් අෑත්වී මනෝමය ලෝකයකට පිවිසීමට හැකිවේ නම් ඔහු උපශාන්ත පරිසරයකට අවතීර්ණ වනු නොඅනුමානය. මනස සන්සුන් කර ගැනීමට කලා මාධ්යය ඇසුරු කොට ගත හැකිවේ නම් ඔහු හෝ ඇය ඉතාම සංවේදී තත්ත්වයකට පත්වේ.
ජේයාතිර් විද්යාව වැනි ශාස්ත්රීය පැතිකඩ හරහා බුද්ධිමත්ව මනස මෙහෙයවීමේදී රාහු, කුජ, ශනි වැනි පාපී ග්රහ බලය අහස් කුසින් එල්ල වන කාල පරාසය අවම කර ගැනීමට එක් මඟකි. චිත්ර, නාට්ය හා සංගීතය වැනි සෞන්දර්ය පැතිකඩකට නැඹුරුවීම, අස්වැසිල්ලක්ද ලැබිය හැකිය. අසුබ දශා කාලය යනු පෙර කරන ලද පව් පලදෙන සීමාවන්ය.
පුණ්ය සිතුවිලි මනස තුළ උපදින්නේ නම් පාපී සිතුවිලිවලින් බැහැර වී මඳකට හෝ අස්වැසිල්ලක් ලැබිය හැකිවේ. පින යනු පිනවීම් හෙවත් මනස සන්සුන් කරගැනීමය. සිල් (හීලෑබව) භාවනා මෙන්ම බෝධි පූජා වැනි ආධ්යාත්මික පැත්තකට මනස යොමු කරන්නට දවසේ පැය කීපයක් හෝ හැකිවේ නම් ශාරීරිකව වැලඳෙන ව්යාධිද සමනය වන්නේය.
සුදු රෙද්දක් ගතින් පොරවා ගත් පමණින්ම සිල් නොරැකේ. අවශ්ය වනුයේ සිත පවිත්ර කර ගැනීමය. මෙලොව බිහිවන සෑම අයකුම කලාකරුවන්ය. නිසි අයුරු ශිල්පීය ප්රගුණත්වයකින් යුක්ත වේ නම් ඔහු හෝ ඇය ශිල්පීය දස්කම් දක්වන්නට සමතෙකු වන්නේය.
මහාකවි රබීන්ද්රනාත් තාගෝර්තුමා චිත්ර ඇඳීමට යොමු වූයේ සැත්තෑ හැවිරිදි වියේදීය. ජීවිතයේ සැ
Wmqgd .ekSu u